جستجو

35 نسخه قابل چاپ
دكتر اسماعيل آهني: استانداردسازي واقعي را در گروه هتل هاي پارس به انجام خواهيم رساند

دكتر اسماعيل آهني را پيشتر به عنوان يك سياستمدار و ديپلمات مي‌شناختيم، تا مديري در عرصه‌ي صنعت گردشگري كشور. زماني وي نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي و زماني ديگر سفير جمهوري اسلامي در كشور روسيه، و در زمان دورتر يكي از فرماندهان سپاه، و در مقاطعي، نيز معاونت بعضي از وزرا در دولت‌هاي مختلف، و البته مدت كوتاهي نيز در گروه هتل‌هاي هما و… و امروز او را در راس يكي از مهمترين گروه‌هاي هتلي كشور مي‌بينيم. دكتر آهني چندي است كه مدير عامل و عضو هيات مديره شركت سرمايه‌گذاري هتل‌هاي پارس، متعلق به شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي شده است. همين امر بهانه‌اي براي ما شد تا دنبال فرصتي باشيم براي گفتگويي با وي. و اين فرصت چندي قبل در حاشيه‌ي گردهمايي تعدادي از مديران اين گروه در هتل پارس مشهد به دست آمد. استقبال وي از ما با روي گشاده و خندان، تاخير30 دقيقه‌اي وي را از خاطرمان برد. متن زير حاصل اين گفتگوي چند ساعته ماست كه با كمي خلاصه‌نويسي تقديم شما خوانندگان محترم مي‌كنيم. لطفاً مطالعه فرمائيد.

 آقاي دكتر شايد در حال حاضر توقع از شما اين باشد كه ناگهان تغييرات زيادي در روند مديريت مجموعه هتلهاي پارس ايجاد كنيد. معمولاً اينگونه بوده است كه تغيير مديران با تغيير سياست‌ها و روش‌ها همراه بوده است. مي‌خواهم به عنوان اولين سوال از برنامه‌هايتان بپرسم…

• ابتدا از شما تشكر مي‌كنم كه تشريف آورديد و اين فرصتي است تا بتوانم توسط نشريه‌ي وزين مسافران در خصوص برنامه‌هاي گروه صحبت كنم. همانطور كه مي‌دانيد، برنامه‌ها در كوتاه‌مدت جواب نمي‌دهد. ما در بحث طرح و برنامه، برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان مدت و درازمدت داريم. گاهي اوقات براي تغييرات و بهبود روش‌ها برنامه‌هاي كوتاه‌مدت جواب نمي‌دهد. البته، از برنامه‌هاي كوتاه‌مدت در حوزه‌ي آموزش مي‌توان نتايج خوبي گرفت. برنامه‌هاي كوتاه‌مدت ديگري هم كه استوار بر روابط است نيز جواب مي‌دهد. همين امروز را اگر در نظر بگيريد، مي‌بينيد كه همين برنامه‌هاي كوتاه‌مدت به خوبي جواب داده است. امروز در حالي كه ساير هتلهاي مشهد با ميانگين اشغال 50% مواجه هستند، ضريب اشغال هتل پارس بيش از 90 درصد است. و گاهي هم مجبور بوده‌ايم به علت 100 درصد اشغال هتل تعداد زيادي از مهمانان هتل را پذيرش نكنيم. اين اتفاق چگونه افتاده است؟ يكي از همين برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و برخورداري از ارتباطات منسجم و منطقي با مراكز مختلف باعث اين موفقيت شده است.
اما اين كافي نيست. برنامه‌هاي كوتاه‌مدت نمي‌تواند به طور دائم ادامه داشته باشد. ما، برنامه‌هاي مختلف ميان‌مدت و بلندمدتي را برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه اميدواريم اين روند رو به پيشرفت را شتاب و قوام بيشتري بدهد. توجه داريد كه سبك هتلدراي ما سبك هتلهاي اسلامي است. ما براساس اعتقاداتمان زندگي و كار مي‌كنيم و بر همين اساس هم اقتصاد و سياست‌مان را تعريف مي‌كنيم. و در هيچ يك از هتلهاي كشور، جذابيت‌هاي كه هتلهاي فعال در خارج از كشور دارند را نداريم و هتل‌هاي پارس هم از اين قاعده مستثني نيست، اما، هتلهاي گروه سعي در آن دارند تا هرآنچه كه دارند از بهترين‌ها باشد. مجموعه ورزشي هتل پارس مشهد واقعاً بي‌نظير است. مجموعه‌ي ورزشي اين هتل سال گذشته مقام اول را به دست آورد. در ديگر هتل‌ها هم به همين شكل است.
به دنبال آن هستيم تا استانداردسازي را به معناي واقعي آن در گروه هتل‌هاي پارس به انجام برسانيم. اگر هتل‌هاي پارس 5 ستاره هستند، بايد كليه استانداردهاي هتل‌هاي 5 ستاره در ان رعايت شده باشد. شايد به همين علت است كه، در هتل ائل‌گلي پارس تبريز، مجموعه ورزشي وسيعي در حال احداث است كه حتي شهرونداني كه از خدمات هتل استفاده نمي‌كنند بتوانند از اين مجموعه ورزشي بهره‌مند شوند.
برنامه‌هاي ديگري نيز پيش‌بيني شده است تا به مرور و در ميان مدت بتوانيم به اهدافمان برسيم.

 درباره‌ي برنامه‌هاي ميان مدت بيشتر توضيح دهيد. مشخصاً چه فعاليتي‌هايي در اين باره صورت گرفته يا خواهد گرفت؟
• ما برنامه‌هاي مجازي طراحي كرده‌ايم به نام سيستم V.O.D. اين سيستم در همه‌ي هتل‌هاي پارس پياده خواهد شد و براي آغاز اين طرح هتل پارس اهواز را به عنوان پايلوت در نظر گرفته و اين سيستم در آن هتل عملياتي خواهد شد. شما بهتر مي‌دانيد كه به علت شرايط اقتصادي منطقه، مهمانان خارجي در اهواز زياد هستند. مهمانان خارجي در اهواز اغلب كارشناسان و بازرگاناني هستند كه بعد از ساعت‌ها كار و مذاكره به هتل وارد مي‌شوند. عمدتاً هم زبان ما را نمي‌دانند و شايد به تفريحات ما هم علاقه نداشته باشند. ما با اين سيستم مهمان را به كشور خودش مي‌بريم. به زبان مهمان و توسط اينترنت او را به صورت مجازي با انواع برنامه‌هاي تفريحي و بازي‌هاي جذاب سرگرم مي‌كنيم. اگر علاقه‌مند باشد با كيبردي كه در اختيارش مي‌گذاريم مي‌تواند توسط اينترنت همه احتياجات خود را از قبيل ايميل و… به دست آورد. تقويت اتوماسيون اداري، گسترش و بهبود رزرويشن، هماهنگ سازي بين هتل‌ها، و… از ديگر برنامه‌هاي ماست، كه تلاش مي‌كنيم به بهترين شكل آنها را به انجام برسانيم.

 در كنار بهبود كيفيت خدمات، آيا بحث گسترش هم مطرح است؟
• به نكته‌ي خوبي اشاره كرديد. بله گسترش فعاليت‌هاي هتلداري يكي از اهداف مهم شركت است. به عنوان نمونه زمين وسيعي در حاشيه زاينده‌رود اصفهان با كاربري هتل در اختيار داريم كه مقدمات آن هم به انجام رسيده است. استاندار اصفهان هم شديداً علاقه‌مند است كه اين پروژه هرچه زودتر به انجام برسد. اجلاس وزراي نفت در اصفهان واقعاً نشان داد كه اين شهر به هتل‌هاي 5 ستاره‌ي بيشتري نياز دارد. در تهران هم با توجه به مذاكرات خوبي كه با مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران داشتيم، زمين بزرگي از تپه‌هاي عباس‌آباد پشت مصلي پيش‌بيني شده است، تا بزرگترين هتل خاورميانه را در آنجا تاسيس كنيم. در اهواز هم با توجه به اينكه هتل پارس اهواز كوچك است با هماهنگي‌هاي به عمل آمده با استانداري خوزستان و سازمان تامين اجتماعي استان نزديك به 2 هكتار زمين براي هتل سازي در اختيار خواهيم گرفت. امروزه، هتل‌هاي پارس در كشور مشتريان خاص خود را دارد و تمام سعي ما بر اين است تا در آينده هرچه بيشتر اين مشتريان را افزايش دهيم. البته، با رعايت تمام استانداردهاي بين‌المللي. ما به دنبال آن هستيم تا ايران عزيز داراي بهترين اماكن اقامتي در منطقه باشد. كه همين امر باعث ايجاد انگيزه در گردشگران خارجي براي سفر به ايران نيز خواهد بود.

 شهرهاي ديگري هم در برنامه‌ي گسترش فعاليت‌ها هستند؟
• بله. اردبيل و سرعين براي بهره‌گيري از پتانسيل‌هاي آب‌درماني و احتمالاً محلات هم در برنامه گسترش فعاليت‌ها هستند.

 سياست‌گذاري و استراتژي اين فعاليت‌ها را كدام مركز كنترل و هدايت مي‌كند؟
سياست‌گذاري و استراتژي شركت هتل‌هاي پارس عملاً در شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي تعيين مي‌شود كه اين شركت به اختصار شستا ناميده مي‌شود. البته اگر شستا تنها به كسب سود و درآمد فكر مي‌كرد، هرگز به هتل‌سازي اقدام نمي كرد، چرا كه امروز فعاليت‌هاي بسيار ديگري مي‌شود انجام داد تا با اين سرمايه‌گذاري دهها برابر منفعت كسب كرد. مثلاً فعاليت در بخش پتروشيمي، اما سياست شستا در جهت همكاري با دولت جمهوري اسلامي ايران و ارايه خدمات است كه ممكن است درآمد كمتري هم داشته باشد، اما مستقيماً به مردم خدمت مي‌كند و رضايت آنها را جلب مي‌كند.

 از ديگر فعاليت‌هاي شركت بگوييد.
• اجازه بدهيد نكته مهمي را خدمت شما و خوانندگان محترم نشريه مسافران عرض كنم. امروز يكي از بزرگترين معضلات صنعت هتلداري كشور مهمانسراهاي دولتي است. وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و… در بعضي از نقاط كشور به خصوص در همين شهر مشهد اقدام به تاسيس مهمانسراهايي كرده‌اند كه اغلب آنها حتي در شان كارمندانشان هم نيست. ظاهراً مي‌خواهند با هزينه‌اي كم رضايت پرسنل خود را جلب كنند. كه البته اين روش مناسبي نيست. ما در شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي بن سفر را طراحي و اجرا كرده‌ايم كه در اختيار همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و… قرار مي‌دهيم. پرسنل اين مراكز مي‌توانند از بهترين خدمات بهره‌مند شوند. و اين در حالي است كه در اكثر اين مهمانسراها از خدمات مناسب خبري نيست. من فكر مي‌كنم بايد فكري اساسي درباره‌ي اين مهمانسراها كرد. پارس كارت هم يكي ديگر از خدمات ما خواهد بود كه در آينده نزديك بيشتر درباره‌ي آن خواهيم گفت. فقط به صورت خلاصه عرض كنم كه، اين كارت‌ها با اعتبارهاي مختلف در اختيار افراد قرار خواهد گرفت تا آنها با آسودگي و بدون نياز به حمل پول و … نسبت به سفر و تامين هر آنجه نياز دارند اقدام كنند.

 اميدوارم در آينده بتوانيم بيشتر با فعاليت‌هاي شما آشنا شويم.
• من هم از شما متشكرم.

 
صفحه اول
درباره ما
آرشيو مجله
آرشيو سايت
اشتراک مجله
العربية
English Section
 
 

فهرست مسافران 35

 
 
 
كرمانشاه و هشتمين شاهكار  
مشكلات گردشگري كجاست؟  
نقوش برجسته ايران  
آقاي وزير لطفاً پاسخ دهيد  
بنگاه‌هاي كوچك زودبازده؛ فرصت طلايي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري  
سرزمين گنج‌هاي پنهان و آشكار  
گر جان عاشق دم زند ...  
نياسر كهن باغشهر ايران  
آيا رقابت بخش خصوصي با بخش دولتي منطفي است؟  
منشأ پيدايش گردشگري و سفر  
اكوتوريسم و فرصت‌هايي براي گردشگري  
سلامتي در سفر؛ گرمازدگي را جدي بگيريم  
مديريت واحد خانه‌داري در صنعت هتلداري معاصر  
هتل هاي جهان  
دكتر اسماعيل آهني: استانداردسازي واقعي را در گروه هتل هاي پارس به انجام خواهيم رساند  
پايتخت فرهنگي اروپا؛ شهري در نزديكي دانوب آبي  
نقش گل در توسعه گردشگري  
آغاز عمليات مطالعه و مرمت دروازه اصلي بخش حاكم‌نشين ارگ بم  
با حضور رئيس جمهور ايران و تركمنستان : ايران و تركمنستان برنامه همكارى در زمينه گردشگرى و ميراث فرهنگى امضا کردند  
باشگاه طبيعت گردان جوان راه‌اندازي مي‌شود  
ايران، افغانستان و تاجيکستان آيين‌نامه حمل و نقل مشترك امضا کردند  
با مشاركت مركز قلب تهران و هتل آزادي خزر انجام شد: برگزاري اولين تور سلامت براي بيماران قلبي در ايران  
اعتبار يك و نيم ميليارد براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري در آذربايجان غربي  
اولين جشنواره غذا، سوغات و صنايع دستي بندر انزلي برگزار شد  
قوانين ورود جهانگردان به ايران با خودروهاي شخصي  
آژانس‌ها تا 40 ميليون تومان در سال دريافت خواهند كرد  
بن كارت‌هاي سفر اعتباري سفر به زودي عرضه مي‌شود  
تشكل‌هاي صنفي تاسيسات گردشگري از اين پس براساس توافق‌نامه جديد سازماندهي مي‌شوند  
نخستين گردشگر فضايي دنيا ايراني‌الاصل است  
هتل 4 ستاره خرمشهر در کنار رودخانه کارون ساخته مي‌شود  
شركت توسعه گردشگري ايران و شركت تدومان30 هتل مي‌سازند  
در 25 سال گذشته هفتاد واحد اقامتي در استان خوزستان تعطيل شده است  
اتحاديه هتلداران كشورهاي اسلامي با هدف ايجاد بازوي اجرايي در جهت توسعه توريسم در ميان اين كشورها تشكيل مي‌شود  
دولت حضور كم فروغي در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي دارد  
محافظة كرمانشاه  
Kermanshah  
 
 

© Copyright 2009 www.mosaferan.ir

درباره ما | اشتراک مجله | آرشيو مجله | آرشيو سايت | اشتراک مجله